Levensbeschouwingen

Hallo allemaal,

Zoveel kleur op onze school... zoveel culturen...
dat wil zeggen: ook veel levensbeschouwingen!

Sommigen geloven in Allah, anderen in God en Jezus... Anderen kiezen voor een andere levensstijl met eigen waarden en normen.

Op onze school kan je de levensbeschouwing kiezen die bij het beste bij je eigen levensvisie en dat van je kind past.

Je kunt kiezen uit Islamitische godsdienst, Orthodoxe godsdienst, Katholieke godsdienst, Protestants-Evangelisch godsdienst en Niet - Confessionele zedenleer.

Hieronder kun je wat meer lezen over deze levensbeshouwingen en de leerkrachten die ze onderwijzen.

Eens per jaar doen we ook een activiteit samen. Want we zitten niet op een eiland. In het dagelijkse leven komen we allemaal met elkaar in aanraking. Ongeacht welke levensbeschouwing onze voorleur draagt. We moeten verdraagzaam zijn en openstaan voor de vrije keuze van anderen. Op de speelplaats en in de klas zijn we ook gewoon allemaal kinderen van vlees en bloed. Allemaal vrienden van elkaar... 

HET ALLERBELANGRIJKSTE IS DAT WIJ MET ONS EIGEN LEVENSBESCHOUWING LEREN SAMEN LEVEN MET IEDEREEN!

Wat staat er zoal op het programma?

* Een intercultureel spel (de berenvriendjes)

* Een uitstap naar verschillende gebedshuizen (een kerk, een moskee, een synagoge, misschien wel een tempel...)

* ...

Maar eerst wat meer over onszelf

 Levensbeschouwingen

- Islamitische Godsdienst: Juf Hafsa en juf Touria

Hallo, mijn naam is juf Hafsa!

Ik geef islamitische godsdienst.

Islam is een arabisch woord voor vrede en dit is ook de boodschap die terug te vinden is in de lessen.
De islam leert ons hoe we vrede kunnen creëren in onszelf en vrede sluiten met onze medemens ongeacht kleur, politiek of geloof.

De verschillende leerdomeinen, zijn : Geloofsleer, Aanbidding, Het leven van de profeet, de Koran en tenslotte Zedelijkheid.
Aan de hand van deze leerdomeinen tracht ik mijn leerlingen universele waarden en normen bij te brengen zoals : respect voor de mens,  vrijheid,  vrije meningsuiting  en respect voor het culturele erfgoed.

islam

- Katholieke Godsdienst: Juf Ann

Hallo, ik ben juf Ann.

Dit is mijn eerste schooljaar in De Regenboog! Met veel plezier zal ik jullie meer leren over het (katholieke) christendom. Zo leren we over Jezus, de Bijbel, voor elkaar zorgen, de eerste communie, de kerk... noem maar op!

Maar we leren ook over onszelf, de anderen en andere godsdiensten. Sinds ik zo oud was als jullie nu, vind ik het interessant om meer te weten over mensen en hun geloof, hun rituelen, hun feesten...

Gaan jullie mee op verkenning?

maxresdefault

boekjes en methode: Land in zicht

Knipsel land in zicht

kruis

- Niet - Confessionele Zedenleer: Juf Marijke

Ik ben juf Marijke,

In de lessen NCZ komen verschillende facetten van de menselijke geest en gevoelswereld thematisch aan bod:

Kritisch benaderen van de actualiteit, kennis maken met de wereldgodsdiensten, ontdekken van jezelf en de andere, het aanscherpen van historisch bewustzijn, ontwikkelen van sociale vaardigheden, zich bekwamen in argumenteren, …

Het vak niet-confessionele zedenleer staat, met deze en vele andere inhoudelijke aspecten en werkgebieden, garant voor een rijke morele opvoeding.

Voor meer uitleg over vrijzinnigheid klik op het fakkelicoontje hieronder.

zedenleer

- Orthodoxe Godsdienst: Juf Oksana

Ik ben juf Oksana en geef Orthodoxe godsdienst.

Op  speelse manier leren wij over het leven van Jezus Meer info en foto’s volgen

orthodox cross1

- Protestantse Godsdienst: Juf Rita

Hallo mijn naam is juf Rita,

Ik ben zeer blij om weer aan de slag te kunnen als leerkracht.

Protestantisme komt van het woord protestari en dit betekent niet protesteren  maar getuigen. Wij willen getuigen over Jezus en wat Hij betekent in ons dagelijkse leven.

Via bijbelverhalen en creatieve opdrachten proberen we de bijbel gestalte te geven.

pego